Plány vs. snění

Na tom nic není. Vysnít si, co bychom chtěli, umí snad každý. Dokonce ani promyslet cestu k cílům není většinou nepřekonatelný problém. Pak to ale přijde. V prvních měsících nestíháme, v půlce roku v lepším případě zjistíme, že tohle neprojde, v horším už si na naše plány ani nevzpomeneme. A to je škoda. Dobré plánování je totiž ten největší rozdíl mezi skutečným dosažením cílů a pouhým sněním.

Neexistuje jednoduchý návod, jak úspěšně plánovat. Ono to chce hodně sebepozorování a také dávku zkušenosti. Tu ale nabereme jen tím, že budeme plánovat a vyhodnocovat zase a znova. Tak pojďme do toho a letos udělejme opravdu neprůstřelný plán, který nás posune vpřed.

Plánovat můžeme v malém i ve velkém měřítku. Doporučuji dvakrát do roka kouknout na své podnikání a potažmo i na celý svůj život z trochu většího odstupu.

Seznam

Zkuste si sepsat vše, čeho byste chtěli dosáhnout za pět nebo deset let. Je to pro vás moc těžké? Zaměřte se tedy jen na příští rok. Pak můžete zazoomovat a podívat se na půlrok a čtvrtletí. Čím kratší doba, tím detailnější plány nás napadají. A paradoxně jich je také čím dál víc.

Velkým problémem kreativních lidí je jejich široký záběr. Přesně víme, co vše by bylo super udělat. Jenže je toho tolik, že nakonec neuděláme vůbec nic. Znáte to? Lék na tento problém se jmenuje:

Prioritizace

Základ je, že si napíšete úplně vše, co vás napadne. Opravdu úplně vše, aby na ničem nezůstala ve vaší mysli viset cedulka – tohle nechám být. Dalším krokem – tím nejtěžším – je prioritizace: poskládání plánů podle důležitosti. Jak na to? Máme na to tři techniky:

1. ROI – návratnost investic

Když budeme dělat jen to, co je pro nás jednoduché, co nás tlačí nebo do čeho se nám chce, budeme vlát ve větru a ne se bezpečně pohybovat tím správným směrem. Základní kompas, který nám ukazuje do čeho se pustit, je ROI (return on investment) neboli návratnost investic. U každé věci, kterou chceme dělat, bychom se měli zamyslet, kolik peněz a úsilí do ní musíme investovat a co nám to přinese. Úkoly s větším ROI bychom měli dát v prioritách výše. Ty s menším zase až někam na chvost našeho seznamu. Přínosy nemusíme vždy vážit penězi. Někdy to může být i čas, který tím získáme, nebo třeba povědomí o naší značce, které nám nakonec čas nebo/i peníze také přinese.

2. Pořadí úkolů

Další věcí, nad kterou se musíme zamyslet, je to, jestli jeden úkol není podmíněn dokončením jiného. Pokud to tak je, musíme to vzít v úvahu i při přemýšlení o ROI. Mohu mít geniální plán, který s malým úsilím ponese hojné ovoce. Ale opravdu patří na špici mého seznamu, pokud je jeho podmínkou zdlouhavý a náročný úkol s malým ROI?

3. Do čeho se nám chce

V úvahu bychom také měli vzít jednu základní věc – chuť něco dělat. Můžeme mít úkol s úžasným ROI, pokud ale víme, že se do něj nedokopeme a už teď jsme plní nechuti k němu, určitě bychom jej měli dát spíš někam níž na seznam našich plánů. Ale dá se na to podívat i z druhé stránky? Nemáme nahoře jen samé úkoly, do kterých se nám strašně chce, ale přitom v nich nevidíme žádnou návratnost? Nemáte nahoře na seznamu vytvoření nové kolekce, i když vám ve skříni leží výrobky za desítky a desítky tisíc? Nebude důležitější pustit se prvně do prodeje toho, co mám, a pak teprve do další výroby?

Škrtáme

Máte seznam hotový? Výborně! Teď nás čeká ten nejtěžší úkol – vyškrtat z něj to, co nemáte šanci stihnout. Možná si říkáte, vždyť jej mám seřazený podle priorit, tak proč to jen nevzít jedno po druhém? Zkušenost ukazuje, že to není úplně nejlepší nápad. Váš plán na příští rok je teď plný plánů na deset let. Když se na něj po roce podíváte, budete mít pocit, že jste nic nestihli. Navíc se stejně nejpozději za půl roku budete muset zastavit a udělat si další plánovací sedánek. Okolnosti se mění, člověk míní, pánbůh mění… Lepší tedy bude rovnou se zbavit úkolů, které dělat nechci nebo nemůžu, a mít pak dobrý pocit z toho, že jsem zvládla vše, co jsem si naplánovala. Nebo třeba aspoň většinu.

Máte seznam hotový?

Perfektní! Gratuluji! Příště se podíváme na to, jak jeho body převést na cíle, kterých se nám opravdu povede dosáhnout.

Pokud máte pocit, že se ještě tak důvěrně neznáme, přihlaste se k odběru novinek, ať vám neunikne nejen další článek o plánování.