Tento článek vyšel původně v lednu. Plánování ale nepatří jen na začátek roku a vždy je správný čas zkoorigovat svůj směr platby a nabrat novou energii. Plánování je jeden ze způsobů, dodat svému podnikání efektivitu.
V minulém článku jsme si prošli postup, jak se dobrat k tomu, co chceme dělat – k těm správným cílům. V tomto článku si probereme, jak si z cílů udělat takzvané chytré cíle. Anglické slovíčko SMART znamená totiž chytrý a zároveň je to zkratka z pěti písmen – vlastností těch správných cílů:
- S – Specific – konkrétní
- M – Measurable – měřitelný
- A – Achievable – dosažitelný
- R – Realistic – realistický
- T – Timely – ohraničený v čase
Každý cíl bychom si měli stanovit tak, aby těchto pět písmenek splňoval.
S – Specific – konkrétní
Pokud si stanovíme cíl vágně, nevíme, kudy se k cíli vydat. Když si například stanovíme cíl, že chceme zvýšit prodeje, budeme přebíhat od jednoho kanálu k druhému a nic neuděláme pořádně. Konkrétní cíl by byl říci si například, že zvýšíme prodeje na serveru Etsy. Pak už víme, do čeho se pustit.
M – Measurable – měřitelný
Měřitelný cíl má velkou výhodu v tom, že opravdu víme, jestli jsme jej dosáhli. Pokud jsme si řekli, že cílem je zvýšit prodeje na Etsy, znamená to, že nám stačí, když vyděláme o pět korun víc než vloni? Měřitelný cíl by tím pádem byl, kdybychom si například stanovili, že za rok 2021 vyděláme na Etsy 2x tolik, než v roce 2020.
A – Achievable – dosažitelný
Dosažitelnost cíle souvisí do jisté míry s tím, že je dostatečně konkrétní. Pokud jsme při přemýšlení nad písmenem „S“ přišli na to, kudy se k cíli dobrat, při přemýšlení nad písmenkem „A“ jen doplníme náš cíl o druhou část věty – „tím, že ….“ Pokud tedy můj měřitelný cíl byl, že zdvojnásobím obrat na Etsy oproti loňskému roku, dosažitelný cíl bude, že znít: Zdvojnásobím obrat na Etsy oproti loňskému roku tím, že vylepším titulky pro vyhledávání (SEO)
R – Realistic – realistický
Když se dostaneme k písmenku R, zamyslíme se nad tím, jestli je náš cíl realistický. Opravdu se dá obrat na Etsy zdvojnásobit tím, že opravím SEO? Možná mám už nějaké zkušenosti, který mi říkají že ano, možná jsem to někde četla v diskuzích, nebo to říkal, někdo, kdo tomu rozumí. Pak si můžu říct, že to realistické třeba bude.
T – Timely – ohraničený v čase
Posledním bodem SMART stanovování cílů je, že si určím čas, kdy cíl vyhodnotím. Když tedy chci, aby se mi obrat na Etsy zdvojnásobil do konce roku, do kdy musím udělat všechny dílčí úkony, aby to opravdu mohlo fungovat? Je jasné, že když SEO začnu opravovat v prosinci, už mi změny obrat moc nezmění. Řeknu si tedy, že by bylo fajn hlavní změny udělat třeba do konce dubna.
Za cíle ještě chytřejší
Těch pět písmenek, to je klasika. Stačí to ale? Někteří autoři, kteří se zabývají cíli a motivacemi, přidávají k předchozím pěti písmenkům ještě další dvě, případně je pak různě pozměňují. Vždy nám ale vzniknou cíle, které jsou SMARTER – chytřejší. Mě se nejvíc líbí tato dvě rozšíření:
- E – Ethical – etický
- R – Recorded – zaznamenaný
E – Ethical – etický
SMART metodika se neohlíží na to, jaké naše cíle jsou z hlediska etiky. Písmenko E nám tedy říká, že bychom svým cílem neměli nikomu škodit. Protože v podnikání většinou za zlouny nejsme, můžeme jít v přemýšlení o tom, kam cílem směřujeme ještě dál. Nejen jestli nikomu neškodíme, ale jestli naším cílem k dosáhneme něčeho dobrého v souladu s našimi morálními standardy. Jen tak nějaký cíl nás totiž kdoví jak nemotivuje, ale cíl, kterým můžeme vykonat dobro, nám bude velkou motivací. A příklad? Z každého cíle se dá udělat cíl dobrý. I z něčeho takového, jako je zdvojnásobit obrat na Etsy tím, že vylepšíme SEO. Co takhle třeba říct si, že desetinu našeho profitu budeme moct dát na nějaký dobročinný účel, který je našemu srdci milý.
R – Recorded – zaznamenaný
Stanovovat si SMART cíle chce docela dost zkušeností. Jak můžeme například vědět, jaké je správné časové ohraničení a jestli je cíl realistický? Ze začátku budeme asi dost tápat, ale když zapojíme i poslední písmenko „R“ a všechny naše cíle si budeme zaznamenávat, můžeme se pak podívat, co jsme si dříve plánovali a jak to dopadlo. Podle toho se můžeme lépe zařídit příště, než kdy když budeme jen tahat informace z nespolehlivé paměti.
Máte chytré cíle hotové?
Při práci s cíli není od věci vyzbrojit se i kalendářem. Pomůže vám to nenabrat si toho na jeden čas příliš mnoho.
Potřebujete s plánováním pomoct? SMART i SMARTER metodika vám pomůže stanovit správné cíle, ale možná by se vám hodil pohled zvenčí. Pokud je od někoho zkušeného, kdo pravidelně pomáhá rukodělným tvůrcům s jejich cíli, je to určitě věc, do které se vyplatí investovat, nemyslíte? Nabídku mých konzultací najdete na webu.
Pokud máte pocit, že se ještě tak důvěrně neznáme, přihlaste se k odběru novinek, ať vám neuniknou další články a novinky ze světa handmade podnikání. (Ano, psát pravidelně na blog je můj cíl do nového roku ;))