Chytré cíle

V minulém článku jsme si ukázali, jak se dobrat k tomu, co vlastně chceme dělat – k těm správným cílům. V tomto článku si probereme, jak si z cílů udělat takzvané chytré cíle.

Anglické slovíčko SMART neboli „chytrý“ je současně také zkratkou pěti písmen – ideálních vlastností správných cílů. Každý cíl bychom si měli stanovit tak, aby byl:

  • S – Specific – konkrétní
  • M – Measurable – měřitelný
  • A – Achievable – dosažitelný
  • R – Realistic – realistický
  • T – Timely – ohraničený v čase

S – Specific – konkrétní

Pokud si stanovíme cíl vágně, nevíme, kudy se k cíli vydat. Když si například stanovíme cíl, že chceme zvýšit prodeje, budeme přebíhat od jednoho kanálu k druhému a nic neuděláme pořádně. Pokud si jako cíl dáme zvýšení prodejů na serveru Etsy, pak už víme, do čeho se pustit.

M – Measurable – měřitelný

Měřitelný cíl má velkou výhodu v tom, že opravdu víme, zda jsme jej dosáhli. Pokud jsme si jako cíl stanovili zvýšení prodejů na Etsy, znamená to, že nám stačí, když vyděláme o pět korun víc než vloni? Pokud bychom si však stanovili, že za rok 2021 vyděláme na Etsy 2x tolik než v roce 2020, takový cíl již je měřitelný.

A – Achievable – dosažitelný

Dosažitelnost cíle souvisí do jisté míry s tím, že je dostatečně konkrétní. Pokud jsme při přemýšlení nad písmenem „S“ přišli na to, kudy se k cíli dobrat, při přemýšlení nad písmenkem „A“ jen doplníme náš cíl o druhou část věty – „tím, že ….“ Pokud je tedy můj měřitelný cíl zdvojnásobení obratu na Etsy oproti loňskému roku, dosažitelný cíl bude znít: Zdvojnásobím obrat na Etsy oproti loňskému roku tím, že vylepším titulky pro vyhledávání (SEO).

R – Realistic – realistický

Když se dostaneme k písmenku „R“, zamyslíme se nad tím, zda je náš cíl realistický. Opravdu se dá obrat na Etsy zdvojnásobit tím, že opravím SEO? Možná mám už nějaké zkušenosti, možná jsem to četla někde v diskuzích, nebo to říkal někdo, kdo tomu rozumí. Pak si můžu říct, že to realistické třeba bude.

T – Timely – ohraničený v čase

Posledním bodem SMART stanovování cílů je určení časového horizontu pro vyhodnocení cíle. Když tedy chci, aby se mi obrat na Etsy zdvojnásobil do konce roku, do kdy musím udělat všechny dílčí úkony, aby to opravdu mohlo fungovat? Je jasné, že když SEO začnu opravovat v prosinci, už mi změny obrat moc nezmění. Řeknu si tedy, že by bylo fajn hlavní změny udělat třeba do konce dubna.

Za cíle ještě chytřejší

SMART – těch pět písmenek, to je klasika. Stačí to ale? Někteří autoři, kteří se zabývají cíli a motivací, přidávají k předchozím pěti písmenkům ještě další dvě, případně je pak různě pozměňují. Vždy nám ale vzniknou cíle, které jsou SMARTER – chytřejší. Mně se nejvíc líbí tato dvě rozšíření:

  • E – Ethical – etický
  • R – Recorded – zaznamenaný

E – Ethical – etický

SMART metodika se neohlíží na to, jaké jsou naše cíle z hlediska etiky. Písmenko „E“ nám tedy primárně říká, že bychom svým cílem neměli nikomu škodit. Protože v podnikání většinou za zlouny nejsme, můžeme jít v přemýšlení o tom, kam stanoveným cílem směřujeme, ještě dál. Je můj cíl v souladu s mými morálními standardy? Mohu jeho dosažením současně vykonat něco prospěšného? Jen tak nějaký cíl nás kdovíjak nemotivuje, ale cíl, kterým můžeme vykonat dobro, nám bude velkou motivací. A příklad? Z každého cíle se dá udělat cíl etický. I z něčeho takového, jako je zdvojnásobení obratu na Etsy díky optimalizaci SEO. Co takhle třeba darovat desetinu našeho profitu na nějaký dobročinný účel, který je našemu srdci milý?

R – Recorded – zaznamenaný

Stanovovat si SMART cíle chce docela dost zkušeností. Jak můžeme například vědět, jaké je správné časové ohraničení a jestli je cíl realistický? Ze začátku budeme asi dost tápat, ale když zapojíme i poslední písmenko „R“ a všechny naše cíle si budeme zaznamenávat, můžeme se pak podívat, co jsme si dříve plánovali a jak to dopadlo. Podle toho se můžeme lépe zařídit příště, než jen tahat informace z nespolehlivé paměti.

Máte chytré cíle hotové?

Při práci s cíli není od věci vyzbrojit se kalendářem. Pomůže vám to nenabrat si toho na jeden čas příliš mnoho.

Pokud máte pocit, že se ještě tak důvěrně neznáme, přihlaste se k odběru novinek, ať vám neuniknou další články a novinky ze světa handmade podnikání.