Prodejní portály vs. vlastní e-shop

Začalo to nevinnou otázkou od jedné paní. Mám si raději otevřít obchod na Fleru, nebo si založit vlastní e-shop? Na to není jednoduchá odpověď a tak jsem vytvořila karusel, který jsem dala na Instagram a Facebook. Pod oběma příšpěvky se objevilo několik komentářů, které mě přesvědčily, že má smysl se tím to tématem zabývat víc. Pojďme tedy na to.

Mapujeme terén

Prvně se podívejme, kde vlastně online můžeme prodávat. Hodně lidí začíná prodejem přes sociální sítě, ale to je trvale udržitelné jen pro málo tvůrců. Když se zvýší počet objednávek, prodej je nepřehledný a opravdu náročný na vedení. Dá se to zvládnout třeba s pomocí virtuální asistentky, ale i tak to není pro většinu lidí schůdná cesta a začnou se poohlížet po něčem jiném. Proto možnost prodeje na sociálních sítích nechám pro dnešek stranou.

Stranou nechám také jednu velmi zajímavou, ale pokročilou možnost a to je velkoobchod – dodávání zboží do jiných obchodů.

Pak nám tedy zůstávají dvě možnosti. Buď prodívat přes prodejní portály, nebo si udělat vlastní e-shop.

Prodejních portálů je spousta. Ovšem prodávat na těch méně známých je zbytečné plýtvání energií. Se stejnou vynaloženou prací se vašemu zboží dostane daleko méně pozornosti a tím pádem se také nejde daleko méně nakupujících. Výjimku mohou tvořit specializované prodejní servery.

Nejznámější český prodejní portál je Fler.cz, ve světovém měřítku pak Etsy.com, které se snaží dohonit odnož obchodního gigantu – Amazon Handmade. Prodávat handmade jde určitě i na všeobecných tržištích jako je Aukro nebo Ebay. Jenže to není dobrý nápad. Levné asijské zboží vás tam převálcuje.

Český Fler je nejčastěji to první, co napadne člověka rozhodnutého své výrobky prodávat. Často bohužel také to poslední. Rozhodně nechci Fler zatracovat. Začala na něm spousta prodejců a narostla jim tam křídla, o kterých ani nesnili. Problém ovšem nastane, když s těmito křídly na Fleru zůstanete a neustále se bijete do mříží, které vás tam svazují. To může vést až ke katastrofě.

Když prodejci začnou Fler přerůstat, často stojí na rozcestí. Jít raději do zahraničí na Etsy, případně Amazon, nebo si pořídit vlastní e-shop.

Pokud se rozhodnete pro Etsy nebo Amazon, může vás tam časem čekat to stejné, jako na Fleru. Vaše podnikání se rozroste tak, že možnosti prodejního portálu přeroste. Například, když budete chtít posloužit svým klientům komplexní nabídkou zboží a chtěli byste do ní tím pádem přidat i něco, co není rukodělné.

Výhody portálů

Výhody prodejních portálů možná zaberou jen pár řádků, ale to neznamená, že jsou bezvýznamné.

Tou hlavní je bezesporu jednoduchost. Tým lidí pracoval roky na tom, aby se na tržišti co nejlépe prodávalo a co nejpohodlněji nakupovalo. Nastavit tedy prodejní profil a vložit zboží je otázkou pár dní. A prodáváte!

Ano, prodáváte, protože vám portál přivádí zákazníky. Pokud máte zboží, o které je zájem a dokážete jej vystavit tak, aby bylo na portále vidět, jeho návštěvníci jej najdou a začnou nakupovat.

Bonusem při prodeji na portálech je také důvěra, kterou lidé mají k zavedené značce portálu. Zákazníci se nebojí vytáhnout platební kartu a zadat její číslo, protože ví, že gigant jako Etsy by měl opravdu velký průšvih, aby jej zneužil.

Nevýhody portálů

Největší problém portálů je, že vás zkrátka zastíní. V předchozím odstavci jsem napsala, že lidé důvěřují zavedené značce portálu. A v tom je právě zakopaný pes. Spousta zákazníků řekne, že si něco koupila na Fleru nebo na Etsy. Ale stěží si vzpomene u jakého prodejce to bylo. Zkrátka vybudovat si na prodejním portálu vlastní značku je sakra těžké a pokud se vám to povede, povedlo by se vám to i na vlastním webu a s větším efektem.

Pro spoustu lidí se nevýhody prodejních portálů scvrkávají do toho, že musí platit provize. Věřte mi ale, že to je až ten poslední problém prodejních portálů.

Daleko horší je, že zákazníci, kteří u vás nakupují nejsou vašimi zákazníky, ale zákazníky daného serveru. Nejhorší je, že nemůžete použít jejich kontakty, ani když u vás nakoupí, a nemůžete s nimi budovat další vztah.

Při prodeji na portálu jste na něm zkrátka závislí. Pokud začínáte, tak to nevadí, ale pokud už na tom závisí vaše živobytí, může to být problém, který vás může dostat do pořádné šlamastiky.

Mám jednu klientku, říkejme jí třeba Lucka a řekněme, že vyrábí bubodlapy, ať už to je cokoliv. Před lety měly její bubodlapy na Fleru obrovský úspěch. Během pár roků se vyšplhala do čela prodjců na Fleru. Prodej jí dobře živil, mohla si dokonce koupit bubodlapátor za pár stovek tisíc, aby mohla celý proces dělat sama a nemusela práci zadávat jiné dílně. Pak se to ale jaksi začalo kazit. Lucka je jeden z nejskromnějších lidé, které znám, takže dlouho vydržela i s málem. Časem to ale přesto nestačilo a milá Lucie vážně uvažovala o tom, že se dá zaměstnat a bubodlapátor, na který byla tak hrdá, prodá. Naštěstí to nakonec neudělala, zakousla se, pustila se do sociálních sítí, otevřela vlastní e-shop a pomalu se rozjíždí znovu a její bubodlapy neopustili svět navždy, což je opravdu dobře.

Možná vás teď napadne: Kdyby Lucka dělala ty sociální sítě hned a budovala si komunitu, nemusela přece takhle dopadnout?! Ano, jistě! V tom případě by to možná tak daleko nedošlo. Ale nebyla by škoda vodit takto těžko vypiplané publikum na cizí stránky? Přece jen, na prodejním portále je cizí prodejce jen na kliknutí daleko a nakonec přivedu svoje zákazníky konkurenci místo sobě. Když už pracuji na tom, abych měla vlastní provoz, je ta pravá chvíle naučit jej rovnou chodit na můj vlastní e-shop a ne na prodejní portál.

Vlastní e-shop

Vybudovat vlastní e-shop je jako zařídit si vlastní prodejnu místo toho, abyste prodávali na tržnici. Základem je vlastní doména. Tedy webová adresa, která patří jen vám a můžete se s ní dle libosti přestěhovat k jinému poskytovateli. Zatímco adresu fler.cz/bubodlapy si nikam nepřesunete, e-shop bobodlapy.cz může běžet stejně dobře na WordPressu jako na Shoptetu a nikdo si toho ani nevšimne.

Může to vypadat jako jasná věc – vlastní e-shop je nejlepší. Vypadá profesionálně, nemusím platit provize, lidi se mi neztratí do cizích obchodů. Jenže tak jednoduché to není. Je za tím spousta práce.

Ano, e-shop si můžu udělat zcela podle svých představ. Jenže za jakou cenu? Buď budu budovat obchod od píky a nechám na tom desítky nebo klidně i stovky tisíc korun případně desítky a stovky hodin vlastní práce. Nebo použiji nějaké hotové řešení a e-shop si pronajmu. Jenže pak se budu muset přizpůsobit, ze svých přestav ustoupit a bez práce to také nebude..

Obrovskou výhodou vlastního e-shopu, která nám otevírá nedozírné obzory, je možnost kontaktovat zákazníky. Je dokonce v souladu s pravidly GDPR, že když u mě někdo nakoupí, mohu mu posílat e-maily s dalšími nabídkami a informacemi. Na návštěvníky, kteří přišli na můj e-shop, ale nakonec z nejrůznějších důvodů nenakoupili, mohu cílit reklamu. Podle údajů svých zákazníků mohu vyhledávat další podobné uživatele na sociálních sítích a dát jim o sobě pomocí inzerce vědět.

Možnosti jsou opravdu neskutečné. Pokud je ale nevyužívám a říkám si, že jediná výhoda vlastního e-shopu je, že nemusím platit provize, dostávám se někam do slepé uličky. Opravdu je cena vlastního e-shopu o tolik výhodnější, než prodej na prodejním portále? Nemyslím si. U pronajímaných e-shopů platíme měsíční částku, která se nám vyplatí oproti portálu až při určitém množství objednávek. Pokud máte eshop na vlastním serveru, stojí nás zase nemalé množství času nebo peněz jeho rozběhnutí a údržba. Pokud ne, moc parády nám ten e-shop nejspíš neudělá.

A i pokud nám náklady na provoz vyplývají ve prospěch vlastního e-shopu, nesmíme zapomenou na jednu důležitou věc, kterou pro nás portály dělají v ceně provizí a na e-shopu si ji musíme udělat sami – přivést si lidi. Kolik nás stála reklama? Kolik úsilí nás stojí příspěvky na sociálních sítích? Kolik času nám zabere komunikovat s fanoušky, abychom budovali komunitu? To jsou rozhodně nezanedbatelné náklady. U začínajících prodejců, kteří mají malou základnu zákazníků pak vychází cena za jeden prodej v astronomických číslech. Pro ty, kteří už jsou dál a mají zákazníků zástupy, se to naopak oproti provizím na portálech vyplatí. Jenže tito lidé už většinou řeší něco jiného, než cenu získané objednávky. Nejčastěji je to právě výše zmíněná závislost na cizí platformě.

Kdo je vítězem?

Souboj vlastního e-shopu s prodejními portály vychází nakonec nerozhodně. Nebo možná doponce vůbec nedává smysl, protože se jedná o dva různé sporty. Nejlepší je samozřejmě vzít si dobré z obou světů, mít vlastní e-shop a nezanevřít přitom ani na prodejní portály. Jenže vždycky je potřeba mít nějaké priority. Nejde pustit se do všeho najednou.

Kdo to tedy vyhraje u vás, to je jen na vašem uvážení. Pokud jsem k vašemu rozhodnutí tímto článkem přispěla, budu jen ráda.

Pokud jste došli k závěru že právě teď jste ve fázi, kdy byste chtěli začít prodávat na portálu Etsy, mám pro vás dobrou zprávu: V půli února nás čeká seriál live vysílání na téma prodeje na Etsy. Nenechte si jej ujít a přihlaste se na něj zde.