Vysoké ceny? Opravdu není čeho se bát!

Ve čtvrtek odstartoval můj kurz cenotvorby Co napsat na visačku?. První, který jsem kdy udělala. Proto se hodně učím za pochodu a poslouchám, co lidi opravdu trápí. Hned první lekce odhalila jednu mou slepou skvrnu. Myslela jsem, že důležité je naučit hlavě lidi spočítat si ceny za své výrobky. Ale narazila jsem na něco hlubšího. Strach. Nejeden podnikatel má děs z toho, co mu při výpočtu vyjde. Rozhodla jsem se to nazvat magnopretiofobií – strachem z vysokých cen.

Rovnou se přiznám – taky jsem jí trpěla a stále se to sem tam vrací. Když máme na cenovku napsat (pro nás) vysokou cenu, začnou se nám ježit chlupy na zádech a kroutit žaludek. Ale proč? Proč to tak je?

Člověk je tvor společenský a potřebuje někam náležet. Ať si to uvědomujeme nebo ne, potřebujeme od ostatních lidí uznání a přijetí. Když si na cenovku napíšeme nízkou cenu, myslíme si, že si o nás lidé budou myslet, že jsme skromní a hodní. Ale když si napíšeme vysokou? Budou si o nás myslet, že jsme hrabiví a že si o sobě myslíme moc.

Jenže je to tak ve skutečnosti? Nemyslím si. A mám to podložené mnoha zkušenostmi vlastními i svých klientů.

Prvním krokem k překonání magnopretiofobie je uvědomění si, že já nejsem svým vlastním zákazníkem. Pro mě je můj výrobek všední zálažitost, o kterou (mnohdy doslova) zakopávám na každém kroku. Pro zákazníka je to nová věc, neví nic o její historii (pokud se o ni nepodělím) a na cenu se dívá filtrem svého vlastního života.

Ano, najdou se jistě lidé, kteří řeknou „To je moc drahé“. Ale víte, co to znamená? Jen to, že zrovna pro tohoto zákazníka naše zboží nemá hodnotu peněz, za které by je vyměnil. A víte co? To je úplně v pořádku! Každý si nemusí naše výrobky kupovat. Dokonce po nich ani nemusí toužit.

Navíc můžeme v očích zákazníka našemu zboží hodnotu dát. Způsobů, jak to udělat je spousta. Můžeme každému o výrobku a jeho cestě na svět zapáleně vyprávět. Můžeme porovnávat výhody našeho zboží s jiným. A další a další způsoby.

Pak je to ale ještě jeden způsob, který toto všechno zahrnule pod velký ochranný deštník a vytváří pro nás prostředí, ve kterém může naše zboží stát kolik jen chce. Je to značka. Když si vybudujeme značku, budou najednou lidé chápat, proč to stojí tolik. Je to strašně iracionální, ale je to tak. Fungující značka, to není jen logo a barvičky. Není to název, který všude nacpeme. Je to spojení představy lidí o nějaké kvalitě s námi. Velice těžko se to popisuje a rozumově to chápe, ale o to víc to funguje.

Pojďte se podívat, jaké úžasné úlovky se mi povedlo získat při cestě z USA do Vídně. V letadle jsem si listovala katalogem zboží, které si můžete na palubě koupit. A protože sama vyrábím šperky, zastavila jsem se právě u nich:

Proč vám to všecho ukazuju? Cena je velice relativní věc. A myšlení mnohých lidí je spíš následující: „Na tom něco musí být, když je to tak drahé“, než aby si říkali „To jsou ale vydřiduši, že se nestydí prodávat dva korálky na háčku za tisíc korun!“. Také když vy zvýšíte ceny a začnete budovat značku, nikdo vám nebude chodit nadávat pod okno. Ano, možná někdo zakroutí nevěřícně hlavou, jako já na letišti. Ale zase půjde dál a vás to nemusí zajímat.

A ne, nemusíte se hned snažit dostat do katalogu v letadle. Sociální sítě a web jsou mnohem demokratičtější. Jsou na nich ti bez peněz i bohatí. Jen nesmíte bohaté odrazovat nízkými cenami, ale spíš je přitahovat takovými cenami a prezentací značky, která bude budit zvědavost a zájem.

Zajímá vás, jaká ta vaše cena má být?

Kurz Co napsat na visačku? už bohužel skončil. Můžete si jej ale projít ze záznamu.